De siste årene har det kommet veldig mange tegneserier hvor skaperne forteller sin egen eller sin families historie. Jeg skal ikke spekulere i årsakene til at det plutselig kommer så mange, men felles for dem alle er at de fortjener et mye større publikum enn det som faktisk blir dem til del.

Hvis du aldri før har gitt tegneserier for voksne en sjanse, kan du her lese om et lite knippe av de ypperste utgivelsene fra de siste årene. Dette er tre selvbiografiske tegneserier som virkelig gjør inntrykk, og som sitter igjen lenge etter at siste side er lest.


Nora Krug: Heimat (2019)

Nora Krug vokste opp i Tyskland på 1980-tallet. Det var riktignok lenge etter krigen, men på reiser i utlandet ble hun til stadighet minnet om – og konfrontert med – sitt lands rolle, til en slik grad at hun etter hvert skammet seg over å være tysk. Hjemme hos hennes egen familie var krigen noe som aldri ble snakket om.

Etter at hun flyttet til USA og giftet seg med en jøde, følte hun seg tvunget til å grave i sin families historie, og resultatet er denne selvbiografien. Gjennom tegnede sekvenser, bilder fra familiealbum, supplert med utklipp fra aviser og arkiver, pusler hun sammen fortellingene som foreldrene og besteforeldrene bar med seg, men aldri tenkte på å dele med henne.

Resultatet er oppsiktsvekkende. Den scrapbook-liknende stilen tegner opp et så rikholdig og gripende tidsbilde at det suger deg inn, og denne klarte jeg ikke å legge fra meg før jeg hadde lest ferdig.

Hun stiller spørsmålet “Hvem ville vi vært som familie hvis det ikke hadde vært noen krig?”

Finn Heimat i Bibliofil


Steffen Kverneland: En frivillig død (2018)

Siden debuten tidlig på 90-tallet har Steffen Kverneland fra Haugesund gitt ut et tyvetalls tegneseriealbum, men det er først nå han har tatt mot til seg og fortalt historien om sitt livs kanskje største traume: faren som tok livet av seg da Steffen var 18 år.

En slik historie kan lett bli for sentimental eller – enda verre – bare mørk og dyster, men Steffen Kverneland viser her hvorfor han er en av våre aller fremste tegnere. Den visuelle stilen er vakkert avstemt og veksler uanstrengt mellom slapstick og alvorlig refleksjon, og mellom knivskarpe øyeblikksbilder og minnenes upålitelighet. Teksten er nøktern og uten store fakter, men ordene rommer mye og vekker både tanker og følelser, så vi både ler og gråter med ham.

En av de aller beste, og viktigste, tegneseriene som er gitt ut i Norge.

Finn En frivillig død i Bibliofil


Alison Bechdel: The Secret to Superhuman Strength (2021)

LGBTQ+-ikonet Alison Bechdel (bare gjør et Google-søk på “Bechdel-testen”, så skjønner du hva jeg mener) henter ofte inspirasjon fra eget liv i historiene hun forteller. Hun har tidligere fortalt om sin oppvekst: I Fun Home om faren som undertrykte sin legning til det drev ham til selvmord, og i Are You My Mother? om sin mors livslange kamp mot mentalsykdommen. I denne boka forteller hun endelig historien om seg selv og det livet hun har levd midt oppi alt dette.

De to albumene om hennes foreldre er laget i sort/hvitt, her utfolder hun seg i farger. Tegningene er holdt i en ganske tradisjonell, dokumentaristisk stripestil, men med større helsides tablåer innimellom. Hun har en sikker strek, og det trekker heller ikke ned at Bechdel også skriver tekster av høy kvalitet, som ville stått seg godt på egen hånd.

Bunnsolid tegneseriehåndverk fra en av de aller viktigste moderne tegneserieskaperne.

Finn Husfred i Bibliofil


Finn flere tegnede memoarer i Bibliofil